جیانی ورساچه ( بنیانگذار برند ورساچه ) در ۲ دسامبر ۱۹۴۶ میلادی در رجیو کالابریا زاده شد. پدر وی یک فروشنده و مادرش به طراحی و دوخت لباس میپرداخت. در نتیجه، از همان دوران کودکی جرقههای علاقه جیانی به طراحی لباس روشن شد.
جانی همه چیز در مورد خیاطی و دوختن لباس را خیلی زود از مادر خود آموخت و توانست به وسیله علاقه و ذوق ذاتی خود اولین لباسها را طراحی کند و در مزون مادرش به فروش برساند. در سن ۱۸ سالگی، جیانی ورساچه فعالیت جدی خود در کارگاه کوچک مادرش را آغاز کرد. وی از ۲۲ سالگی یعنی زمانی که خیاطی محلی وی را برای طراحی یک مجموعه استخدام کرده بود، طراحی لباس را بصورت نیمه حرفهای، آغاز نمود، ولی تا سن ۲۵ سالگی در زمینه معماری تحصیل میکرد.
ورساچه اولین موفقیت خود را در سال ۱۹۷۱ نشان داد، که طرحهایی برای کلکسیون فیوری فیورنتینا، فرستاد. در سال ۱۹۷۲ و در ۲۶ سالگی، جیانی با انگیزه فراوان راهی میلان، پایتخت مد جهان شد، تا فعالیت حرفهای خود را در آنجا ادامه دهد. پیش از آنکه برند ورساچه متولد شود، جیانی ورساچه در میلان برای چند شرکت دیگر مانند ماریو والنتینو، کالاهان و کامپلیس به طراحی لباس پرداخت.
جیانی به همراه برادر بزرگتر خود سانتو در سال ۱۹۷۸ شرکت ورساچه را در میلان تاسیس کرد و اندکی بعد دوناتلا خواهر کوچکترشان نیز به آنها پیوست. در اواسط سال ۱۹۷۸ ورساچه اولین بوتیک خود را نیز در شهر میلان به وسیله دلا اسپیگا افتتاح کرد و بلافاصله نخستین مجموعه لباس زنانه ورساچه در مارس ۱۹۷۸ و نخستین مجموعه لباس مردانه این شرکت در ماه سپتامبر همان سال به نمایش درآمد.
ورساچه با به کار گرفتن افراد مشهور خود را در بازار مد، که بازار بسیار پر تنش و پر رقابتی است، تثبیت کرد اما خود را محدود به طبقهای خاص نکرد. ورساچه برندی برای تمام اقشار است. از چهرههای شناخته شدهای مثل التون جان و ویل اسمیت تا قشر متوسط جامعه نیازهای خود را از طریق این برند برطرف میساختند. استراتژی منحصر به فرد این برند و ارائه لباسهای فاخر و زیبا به بطن جامعه، محبوبیتی خاص را برای ورساچه آفرید. علاوه بر این، قیمتهای این برند نسبت به سایر تولیدکنندگان کمتر است و انتخابی ایدهآل برای نسل جوان که مصرفکننده عمده مُد است به شمار میرود.
توجه ورساچه به بخشبندیهای مختلف جامعه باعث شد که این برند در سال ۱۹۸۸ جایزهی «نوآورترین و خلاقترین طراح جهان» را از آن خود کند و در سال ۱۹۹۳ نیز از طرف انجمن طراحان مد مفتخر به دریافت نشان اُسکار مد شد.
جیانی در سال ۱۹۹۷ توسط فردی به نام آندرو کانانان در ایالات متحده کشته شد و پس از او، دوناتلا که تحت تأثیر هنر برادر خود بود، به طور جدی وارد میدان شد و زمام امور را در اختیار گرفت. اعتبار برند ورساچه مرهون استراتژی هوشمندانهای است که دوناتلا به کار گرفت. تا آن زمان بیشتر شرکتهای طراحی مد از افراد ناشناخته به عنوان مدل استفاده میکردند اما ورساچه به یکباره پای افراد مشهور (سلبریتیها) را به دنیای مد گشود و با این کار انقلابی را در این حوزه پایهریزی کرد. امروزه بیشتر مصرفکنندگان، ورساچه را به عنوان برندی میشناسند که افرادی که شهرت جهانی دارند، به ویژه خوانندگان معروف آن را به تن میکنند. همین استراتژی باعث شد که ورساچه خود را از سایر برندهای مد متمایز کند.
استراتژیهای ورساچه همواره نوآورانه و خلاق بوده است. این شرکت مدتی قبل برای جلب نظر جمعیت میلیاردی مسلمانان، اقدام به استفاده از مانکنهای محجبه و پوشیده کرد که با استقبال بسیاری از زنان مسلمان مواجه شد.
Lorem ipsum dolor sit amet
20 November