هنس اند ماوریتس یا اچ اند ام H&Mشرکت چند ملیتی سوئدی فعال در زمینه خرده فروشی لباس است که به واسطه “مد سریع” برای لباس های مردان، بانوان، نوجوانان و کودکان شناخته می شود. اچ اند ام در ۵۳ کشور جهان فعال است و تعداد کارمندان آن بنابر آمار سال ۲۰۱۳ حدود ۱۱۶ هزار نفر بوده است.
این شرکت پس از گروه ایندیتکس (شرکت مادر زارا) عنوان دومین خرده فروش بزرگ لباس جهان را به خود اختصاص داده و بالاتر از شرکت گپ قرار دارد. تولید محصولات اچ اند ام در حدود ۸۰۰ کارخانه در اروپا و آسیا انجام می شود.
داستان شکل گیری اچ اند ام به افتتاح فروشگاه لباس زنانه هنس در واستراس، سوئد به سال ۱۹۴۷ توسط “ارلینگ پیرسن” باز می گردد. در سال ۱۹۵۲، دومین فروشگاه هنس در شهر استکهلم افتتاح شد و خیلی زود به جز ثابت مد در بازار سوئیس مبدل شد. در نهایت دامنه فعالیت های این شرکت به دیگر کشورهای اروپایی و سراسر جهان گسترش یافت. نخستین فروشگاه هنس در خارج از مرزهای سوئد به سال ۱۹۶۴ در نروژ افتتاح شد.
تولید لباس های مردانه در سال ۱۹۶۸ و پس از خرید شرکت خرده فروشی ماوریتس ویدفورس، فروشنده تجهیزات شکار و ماهیگیری، آغاز شده و از آن زمان بود که این شرکت به نام اچ اند ام شناخته شد. “استفان پیرسن”، فرزند ارلینگ پیرسن، در سال ۱۹۷۲ به کسب و کار خانوادگی خود پیوست و به گسترش اروپایی این شرکت کمک کرد. در سال ۱۹۷۴، اچ اند ام وارد بورس استکهلم شد.
نخستین فروشگاه اچ اند ام خارج از مرزهای اسکاندیناوی در لندن و به سال ۱۹۷۶ افتتاح شد. در سال ۱۹۷۷، فروشگاه های ایمپالس با تمرکز بر نوجوانان شروع به کار کرده و فروش لوازم آرایشی نیز آغاز شد. “استفان پیرسن”، از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۸ به عنوان مدیر عامل اچ اند ام مشغول به کار بوده و از سال ۱۹۹۸ به عنوان رئیس هیات مدیره فعالیت های خود را دنبال کرده است. در دهه ۱۹۸۰ فروشگاه های اچ اند ام در آلمان و هلند افتتاح شدند.
در اواخر دهه ۱۹۹۰، اچ اند ام به بزرگترین خرده فروشی لباس زنجیره ای اروپا مبدل شده بود. نخستین فروشگاه این شرکت در فرانسه به سال ۱۹۹۸ افتتاح شد. در همین سال فروش آنلاین این شرکت نیز آغاز شد. با تداوم رشد اچ اند ام، این شرکت اعتبار خود را بر اساس “مد سریع” – طراحی های مد روز ارزان با درخواست گسترده که همگی آنها در ابتدا توسط طراحان داخلی شرکت ایجاد شده بودند – بنا نهاد. مفاهیم و ایده های آنها توسط شبکه ای از تولیدکنندگان در کشورهایی مانند ترکیه، بنگلادش و چین خیلی سریع وارد بازار لباس می شد.
نخستین فروشگاه اچ اند ام در آمریکا در خیابان پنجم، نیویورک افتتاح شده و در همان سال فروشگاه های این شرکت در اسپانیا نیز افتتاح شدند. در سال ۲۰۰۴، اچ اند ام همکاری خود با “کارل لاگرفلد”، یکی از طراحان مد مطرح جهان، را آغاز کرد. روند همکاری این شرکت با نام های بزرگ صنعت مد جهان مانند استلا مک کارتنی، ویکتور اند رولف، مدونا، روبرتو کاوالی، متیو ویلیامسون، جیمی چو، سونیا ریکیل، لانوین، ورساچه، دیوید بکهام، آنا دلو روسو، میسون مارتین، مارجیلا و ایزابل مارانت ادامه یافت. اچ اند ام نخستین فروشگاه های خود در خاورمیانه را به سال ۲۰۰۶ در کویت و امارات افتتاح کرد و یک سال بعد فروشگاه های این شرکت در چین و هنگ کنگ افتتاح شدند.
در سال ۲۰۰۸، نخستین فروشگاه ژاپنی اچ اند ام در توکیو افتتاح شد. در همین سال اچ اند ام H&M شرکت فابریک اسکاندیناوین که برندهای ویک دی، مانکی و چیپ ماندی را در اختیار داشت، خریداری کرد. در سال ۲۰۰۹، “کارل یوهان پیرسن”، فرزند استفان، به عنوان مدیر عامل اچ اند ام معرفی شد. در سال ۲۰۱۰، اچ اند ام به بزرگترین مصرف کننده پنبه ارگانیک جهان تبدیل شده و روند افزایش استفاده از مواد پایدار را در سال های بعد دنبال کرد. در سال ۲۰۱۳، نخستین فروشگاه اچ اند ام در نیمکره جنوبی در شیلی افتتاح شد. همچنین استونی، لتونی، صربستان و اندونزی به بازارهای جدید اچ اند ام مبدل شدند.
Lorem ipsum dolor sit amet
20 November